Ve čtvrtek 6. 3. se naše třídy 7.A, 7.B a 3.C podívaly do budovy Krajského soudu v Ostravě v rámci projektu Noc práva, který si klade za cíl seznamovat veřejnost s prací justice. Žáci měli možnost projít s průvodkyní cestu spisu, měli zajištěnou besedu s Policií ČR, Vězeňskou službou nebo Celní správou. Někteří mohli rovněž navštívit simulovaný soudní proces nebo nahlédnout přímo do Vazební věznice Ostrava.
Prohlídka vazební věznice byla nejen jedinečnou příležitostí nahlédnout za zdi jinak nepřístupného zařízení, ale i hluboce poučnou zkušeností pro všechny zúčastněné. Během prohlídky studenti prošli několika odděleními věznice – od běžných cel, přes výslechové místnosti, až po venkovní zabezpečené prostory, kde se pohybují vězněné osoby. Měli možnost pozorovat běžný provoz zařízení a zahlédnout i samotné vězně. Akce přinesla nejen vhled do systému výkonu vazby, ale i zamyšlení nad otázkami spravedlnosti, svobody a odpovědnosti.
Studenti septimy B se v úterý 21. 1. zúčastnili exkurze k Okresnímu soudu v Ostravě. Během hlavního líčení měli možnost sledovat právní zásady trestního řízení v praxi, stejně jako náplň práce soudce, státního zástupce či obhájce. Obžalovaný, který byl souzený za trestné činy krádeže a za ublížení na zdraví, využil nástroj prohlášení viny, což je výrazná polehčující okolnost, ale naopak přitěžující okolností pro obžalovaného bylo opakované páchání trestné činnosti, a to i přes dřívější podmíněný trest odnětí svobody. Po vynesení rozsudku se studenti mohli ptát soudce na jakékoli otázky z oblasti práva.
Ve čtvrtek 28. 11. a 5. 12. se studenti septimy B společenskovědního semináře zapojili do projektu ELSA4SCHOOLS, jehož cílem je přiblížit mladým lidem svět práva. V rámci prvního setkání se studenti dozvěděli informace o studiu práva na Masarykově univerzitě v Brně, o jednotlivých právnických profesích, připomněli si základní zásady v oblasti trestního práva a seznámili se se všemi fázemi trestního řízení. Na druhém setkání proběhlo simulované soudní jednání, kdy studenti zastávali ve skupinách buď roli státního zástupce, nebo obhájce a museli si na základě faktů z konkrétního případu připravit argumenty pro soudce. Následně proběhl rozsudek s odůvodněním a důkladný rozbor argumentace studentů.